Počínaje říjnem roku 2018 již není nutné vozit s sebou v autě sadu náhradních žárovek. Tento legislativní krok si zákonodárci ustanovili zřejmě právě proto, že jsou sami aktivními řidiči, a museli uznat, že u nejmodernějších vozů se zpravidla s prasklou žárovkou v předním světlometu míří rovnou do nejbližšího servisu. Vyměnit ji u takového Renault Mégane, nebo u poslední generace vozů Škoda, je vskutku zážitek někdy přímo hororový. Snazší je vždy žárovku h7 Osram demontovat, než nasadit do patice a světlometu tu novou.
Čím starší vůz, tím snazší výměna
Výhodu mají v tomto směru majitelé a provozovatelé starších vozů. V zásadě zde totiž platí přímá úměra – čím je auto starší, tím jde o jednodušší konstrukci předních světlometů, podběhů, masky atd. Z hlediska přístupu to platí zejména u dieselových motorů, kdy u nových vozů zaujímá filtr pevných částic značný prostor a k světlometu je velmi obtížný přístup.
Sami servisní mechanici považují banální výměnu žárovky za mnohem více nepříjemný úkon, než třeba výměnu motorového oleje včetně olejového filtru. Dnes již tedy neplatí rozšířený názor, že jezdit kvůli výměně prasklých žárovek do autoservisu je vrcholný diletantismus.
Halogeny vs. xenony
Mít vpředu xenonová světla znamená překročit cestu kompromisu a být výjimečný. Něco podobného se o těchto světlech proslýchá mezi motoristy, ale ne vždy je xenon výhodou. Výrobci Philips, Bosch a Osram již dávno uvedli na trh špičkové modely halogenových žárovek s vynikajícími parametry a můžete se alespoň pokusit v případě jejich defektu o výměnu svépomocí.
U xenonů to ale vůbec nezkoušejte, jde totiž o výbojky, nikoli halogenky. Vysoký tlak plynu uvnitř výbojek v případě jejich rozbití způsobí nebezpečný výbuch a nepříjemná zranění, může dojít i k poškození reflektoru a dalších částí vozu.