Naše tělo je stroj, který využívá chytré mechanismy. Ne jinak je tomu při pokrývání energetických ztrát při aktivitě. Protože aktivní pohyb byl pro naše předky denním chlebem, organismus si vyvinul způsob, jak na něj být neustále připravený. Ukládá si energetické zdroje.
Ve většině případů si těchto zdrojů uloží takové množství, aby dokázaly pokrýt střednědobou aktivitu střední intenzity, což byla v pravěku nejčastější složka denního pohybu. V dnešní době máme však pohybu méně a evoluce ještě nestačila zareagovat. To je jednou z příčin obezity – vysoký příjem energie – velké množství se jí ukládá – jen malé se však spotřebuje.
Snahou velké části běžců je redukce váhy (tedy nadbytečných zásob) tím, že své tělo podrobí zátěži. Při krátkých výbězích střední intenzity (řekněme v obecném měřítku cca do 10 km a 90 minut) se energie čerpá ze zdrojů tomu určených. Jenže ty nejsou dostačující pro delší či namáhavější činnosti. Po hodině a půl se rapidně sníží, což vede k rychlé únavě svalstva a selhání, které nedovolí pokračovat.
Je proto nanejvýš důležité při těchto dlouhých bězích doplňovat zdroje. S rostoucím časem se mění zdroje pokrytí energie z cukrů na tuky a ještě později na bílkoviny, jelikož právě sacharidy jsou nesnáze a nejrychleji vyčerpané. Proto je vhodné je zhruba po 45-60 minutách doplnit. Na trhu jsou k dispozici gely, tyčinky a nápoje, které částečně dokáží sacharidy doplnit; obsahují i další vitamíny a minerály (vitamín C, D, hořčík), které pomohou oddálit projevy únavy (křeče aj.)
Mnohem důležitější je ale přístup ke stravě před dlouhým výběhem. Tady nastává čas na jídlo, které je velmi bohaté na bílkoviny i tuky (samozřejmě ty kvalitní – ryby, červené maso). Takové jídlo je nutné ale strávit, což sebere velké množství síly. Dejte si ho tak zhruba 2-2,5 hodiny před plánovaným během. 45 minut před startem pak tělu dopřejte proteinovou tyčinku či nápoj – nemusí se trávit tak dlouho a neobsahují velké množství dalších látek, Které zpomalí trávení.
Rubrika: Sport
Steroidové „zdokonalení“
Braní anabolických steroidů se stalo u silových sportovců vlastně celkem běžnou činností. Že je ale zároveň také značně nebezpečná, poznává více a více svalovců, kteří se s jejími následky pak musí potýkat. Co jim hrozí?
– zvětšení srdečního svalu
– vysoký krevní tlak
– infarkt
– selhávání jater
– selhávání ledvin
– zmenšování varlat a počtu spermií
Ateroskleróza a infarkt
Odborníci zjistili, že asi čtvrtina vzpěračů, kteří tyto látky užívají, má příznaky tvorby plaku na cévách. Propukla u nich ateroskleróza. Prostě, že se jim cévy „ucpávají“. Část nánosu se může utrhnout, dostane se cévami do srdce a to zablokuje. A je tu infarkt mladého sportovce! Za normálních okolností je to stav u mladého člověka docela vzácný.
Cholesterol
Uživatelé anabolik mají nižší hladinu „hodného“ cholesterolu, tzv. HDL. Tento cholesterol je pro naše tělo důležitý, protože se podílí na snižování hladiny toho „zlého“ cholesterolu, tzv. LDL. Vysoká hladina LDL cholesterolu znamená opět ohrožení srdce. Podle odborníků anabolické steroidy způsobují, že se v našich játrech spustí tvorba enzymu, který pak způsobuje zvýšení LDL a snížení HDL cholesterolu. A cévy a srdce trpí!
A aby těch špatných zpráv nebylo dost, také bylo prokázáno, že výše uvedená postižení jsou nevratná!
Je samozřejmě na každém z nás, zda tato sdělení bude brát vážně nebo „na lehkou hlavu“. Někomu možná o něco větší „objem“ stojí za to podstupovat riziko takto závažných onemocnění. Ten, kdo anabolika bere, by ale měl nastartovat zbytky pudu sebezáchovy a včas se s tím svěřit svému lékaři! Je to věc, kterou by měl vědět alespoň on.
A na závěr si dovolíme radu mužům, kteří „zobají“, aby jejich těla zvýšila jejich úspěch u žen. Pamatujte na to, že ženy nejsou muži! Vybírají svůj protějšek trochu odlišněji než oni. Vzhled je také důležitý, ovšem jak je vidět na mnoha konkrétních případech, není určitě při výběru nejpodstatnějším faktorem! Také mrkněte znovu na konec prvního odstavce tohoto článku.
Výměna žárovky h7 Osram je u moderních vozů nesnadný úkol
Počínaje říjnem roku 2018 již není nutné vozit s sebou v autě sadu náhradních žárovek. Tento legislativní krok si zákonodárci ustanovili zřejmě právě proto, že jsou sami aktivními řidiči, a museli uznat, že u nejmodernějších vozů se zpravidla s prasklou žárovkou v předním světlometu míří rovnou do nejbližšího servisu. Vyměnit ji u takového Renault Mégane, nebo u poslední generace vozů Škoda, je vskutku zážitek někdy přímo hororový. Snazší je vždy žárovku h7 Osram demontovat, než nasadit do patice a světlometu tu novou.
Čím starší vůz, tím snazší výměna
Výhodu mají v tomto směru majitelé a provozovatelé starších vozů. V zásadě zde totiž platí přímá úměra – čím je auto starší, tím jde o jednodušší konstrukci předních světlometů, podběhů, masky atd. Z hlediska přístupu to platí zejména u dieselových motorů, kdy u nových vozů zaujímá filtr pevných částic značný prostor a k světlometu je velmi obtížný přístup.
Sami servisní mechanici považují banální výměnu žárovky za mnohem více nepříjemný úkon, než třeba výměnu motorového oleje včetně olejového filtru. Dnes již tedy neplatí rozšířený názor, že jezdit kvůli výměně prasklých žárovek do autoservisu je vrcholný diletantismus.
Halogeny vs. xenony
Mít vpředu xenonová světla znamená překročit cestu kompromisu a být výjimečný. Něco podobného se o těchto světlech proslýchá mezi motoristy, ale ne vždy je xenon výhodou. Výrobci Philips, Bosch a Osram již dávno uvedli na trh špičkové modely halogenových žárovek s vynikajícími parametry a můžete se alespoň pokusit v případě jejich defektu o výměnu svépomocí.
U xenonů to ale vůbec nezkoušejte, jde totiž o výbojky, nikoli halogenky. Vysoký tlak plynu uvnitř výbojek v případě jejich rozbití způsobí nebezpečný výbuch a nepříjemná zranění, může dojít i k poškození reflektoru a dalších částí vozu.