Vzdělávání dětí s poruchami autistického spektra (dále jen PAS) je velmi náročné. Zvláště, když je autismus ještě v kombinaci s přidruženými vadami jako mentální retardace nebo smyslové vady.
Vzdělávání dětí s PAS probíhá podle strukturovaného učení, které se opírá o kognitivně behaviorální terapii.
Strukturované učení se opírá o tyto body:
– Respektuje individualitu dítěte
– Vychází z charakteristiky a využívá silné stránky dítěte
– Snižuje kognitivní deficity, které vyplývají z poruchy autistického spektra
– Zvyšuje flexibilitu myšlení
– Díky motivace buduje žádoucí chování a odbourává negativní chování
– Silná spolupráce s rodinou
– Dítě je podporováno v rozvoji komunikace, socializace, sebeobsluhy
Samotné učení pak má tři fáze
Individualizace – děti mají různé symboly a nelze nic paušalizovat. Je proto volit do detailů propracovanou volbu metod a postupů včetně upraveného prostředí, komunikaci na míru a způsoby motivace. U žáků s PAS jsou obvyklé osnovy a standardní pedagogické postupy zcela nepoužitelné a proto je třeba vytvořit každému žákovi individuální vzdělávací plán, který vychází z jeho speciálních potřeb.
Strukturalizace – to znamená, že jsou jasná pravidla, zviditelnění posloupnosti činnosti, uspořádání prostředí. To proto, že děti s autismem se nedokážou bez pomoci orientovat v čase a prostoru a uspořádání prostředí, času i činností jim umožňuje se zorientovat.
Vizualizace – formy vizuální podpory pomáhají žákům se orientovat. Vizualizované informace umožňují strukturalizaci. Vizuální informace je snadněji pochopená a objasňuje slovní informaci a tím rozvíjí samostatnost a odolnost vůči změnám. Měla by být nastavena podle individuálních potřeb. Například v případě přidruženého postižení je nutné o haptickou tedy dotekovou vizualizaci.
Samozřejmě vzdělávání lidí s PAS nekončí po absolvování školy, ale je zde kvůli rozvoji a udržení dovedností nutné celoživotní vzdělávání.